Movember – brkovi s razlogom za muško zdravlje
Movember je globalna inicijativa koja se svake godine održava u studenom s ciljem podizanja svijesti o muškom zdravlju. Tijekom ovog mjeseca, muškarci diljem svijeta puštaju brkove kao simbol podrške i poticaj na razgovor o temama koje se često prešućuju. Movember ohrabruje muškarce na preventivne preglede i otvorenost prema vlastitom zdravlju, podsjećajući ih da briga o sebi nije slabost, već snaga i odgovornost prema sebi i svojim bližnjima.
Kako je nastao Movember
Godina je 2003. Travis Garone i Luke Slattery, prijatelji iz Melbournea u Australiji, pili su pivo u lokalnom kafiću kada je njihov razgovor krenuo u smjeru modnih trendova koji se vraćaju. Brkovi, uobičajeni u prošlim desetljećima, više nisu bili trend. Njihova šala, kako će ih vratiti u modu, u godinama koje slijede postala je globalni trend, barem u studenom.
Odlučili su nagovoriti svoje prijatelje da puštaju brkove. Inspirirani prijateljevom majkom koja je prikupljala sredstva za rak dojke, odlučili su napraviti kampanju posvećenu muškom zdravlju.
Osmislili su naziv Movember koji je nastao kao kombinacija riječi "moustache" (brkovi) i "November" (studeni). Travis je dizajnirao prvi logo Movembera i uz poruku „Are you man enough to be my man“ pronašli su prvih trideset muškaraca voljnih prihvatiti izazov.
Radili su s takvim entuzijazmom da je 2004. godine donesena odluka da se koncept formalizira i da svi sudionici puštaju brkove s određenim ciljem. Istraživali su zdravstvene probleme muškaraca i složili se službeno podržati rak prostate kao svoj cilj.
Sredstva iz kampanje 2004. godine donirali su Australskoj zakladi za rak prostate (PCFA), koja im tada još nije bila službeni partner.
Godine 2005. osmišljena je nova kreativna kampanja „Give Prostate Cancer a Kick in the Arse“. Sklopljen je službeni ugovor s PCFA i tako su postali prvi službeni partner Movember kampanji za zdravlje muškaraca. Te godine sudjelovalo je 9315 muškaraca u kampanji.
Luke Slattery osmislio je 2006. godine službeni slogan kampanje „Changing the face of men’s health“.
Fokus se kasnijih godina proširio na četiri ključna muška zdravstvena problema: rak prostate, rak testisa, podrška mentalnom zdravlju i važnost fizičke aktivnosti.
Movember je postao globalni pokret koji okuplja ljude iz cijelog svijeta u podizanju svijesti o muškom zdravlju. Osim simboličnog puštanja brkova, Movember inspirira zajednicu na djelovanje i bori se protiv stigme vezane uz muško zdravlje. Kao pokret, ima dugoročni cilj promjene načina na koji se pristupa zdravlju muškaraca.
Ciljevi kampanje Movember
Mjesec studeni posvećen je vodećim zdravstvenim problemima koji pogađaju muškarce, od malignih bolesti kao što su rak prostate i testisa, do brige o mentalnom zdravlju i općenitoj brizi za zdravlje.
Kampanja Movember ima nekoliko ključnih ciljeva koji su usmjereni na poboljšanje zdravlja muškaraca.
Prevencija i liječenje raka prostate
Rak prostate jedan je od najčešćih oblika raka kod muškaraca, kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj, a novooboljelih je svake godine sve više. U većini slučajeva rak prostate javlja se kod muškaraca iznad šezdeset godina.
Rak prostate raste polako i dugo ostaje ograničen na samu prostatu, žlijezdu na vratu mokraćnog mjehura. U ranoj fazi bolesti simptomi često nisu primjetni. Kada se simptomi pojave uključuju poteškoće pri mokrenju i krv u urinu, bol prilikom mokrenja kao i u donjem dijelu leđa i zdjelici, gubitak težine i umor.
Za rano otkrivanje raka prostate bitni su preventivni pregledi jednom godišnje nakon pedesete godine života, a uključuju klinički pregled, ultrazvuk, laboratorijske nalaze te po potrebi tumorski marker PSA (prostata specifični antigen).
Kampanja Movember financira istraživanja za poboljšanje ranog otkrivanja i liječenja oboljelih od raka prostate. Također, potiče muškarce da idu na redovite preglede.
Prevencija i liječenje raka testisa
Rak testisa je maligni tumor muškog spolnog sustava koji se češće javlja kod mlađih muškaraca, u osamdeset posto slučajeva prije pedesete godine života. Rak testisa nije čest oblik raka i čini svega jedan posto tumora kod muškaraca svih dobnih skupina.
Glavni simptom raka testisa je kvržica koja je u početku bezbolna, no kako raste javlja se bol u testisu.
Samopregled testisa (jednom mjesečno) vrlo je važan, jer je prvi simptom obično kvržica koja može na vrijeme upozoriti na promjene u testisima.
Kampanja Movember podržava istraživanja vezana uz rak testisa. Radi se na podizanju svijesti o simptomima i važnosti samopregleda, kako bi se ova bolest mogla otkriti u ranoj fazi i time povećati šanse za uspješno liječenje.
Podrška mentalnom zdravlju i prevencija suicida
Mentalno zdravlje muškaraca jedan je od javnozdravstvenih prioriteta. Posebno je to važno, jer muškarci rjeđe traže pomoć i manje brinu za vlastito zdravlje.
Važno je usmjeriti aktivnosti na rano prepoznavanje mentalnih ili emocionalnih problema te na brigu za mentalno zdravlje kroz primarnu prevenciju. Isto tako, bitno je raditi na destigmatizaciji mentalnih poteškoća, osobito kod muškaraca koji češće prikrivaju vlastite emocije.
Kampanja Movember bori se protiv stigme oko mentalnog zdravlja, promovira otvorene razgovore i pruža resurse za prevenciju suicida.
Brkovi kao simbol kampanje Movember
Kao što smo na početku pisali naziv Movember nastao je kao kombinacija riječi "moustache" (brkovi) i "November" (studeni), a samo puštanje brkova postao je simbol kampanje kao način privlačenja pažnje i otvaranja razgovora o muškom zdravlju.
Ovaj jednostavan, ali moćan simbol omogućava ljudima da se uključe u kampanju i šire svjesnost o svim aspektima muškog zdravlja o kojima se ne progovara često.
Movember u Hrvatskoj kroz kampanju „Svi za njega“
U subotu 9.11.2024. održana je javnozdravstvena kampanja „Svi za njega“ na Trgu bana Jelačića u organizaciji Hrvatskog društva bolesnika s rakom prostate. Građani su se mogli informirati o važnosti ranog otkrivanja raka prostate, preuzeti informativne knjižice te razgovarati sa timom liječnika o ovoj temi.
Cilj akcije je skrenuti pozornost muškaraca na povećanje svijesti o raku prostate, posebno na prevenciju i pravovremeno dijagnosticiranje te liječenje.
Podršku ovoj kampanji dale su i članice Udruge žena oboljelih od raka SVE za NJU, koje su svojim sudjelovanjem skrenule pozornost ženama da muškarcima u svom životu ukažu na važnost preventivnih pregleda.
Predsjednik Hrvatskog društva bolesnika s rakom prostate Velimir Korak, za Mamo.hr, o ciljevima kampanje rekao je: „Ovom javnozdravstvenom akcijom zadatak je da potaknemo muškarce na prevenciju i ranu dijagnostiku da se, ukoliko je tu, rak prostate čim prije otkrije i na vrijeme liječi.
Broj bolesnika s rakom prostate kontinuirano raste i to je znak da su muškarci krenuli brinuti o sebi, krenuli su na preventivne preglede i na vrijeme otkrivaju bolest.
Prema zadnjim podacima preko dvije tisuće i osamsto je novootkrivenih bolesnika s rakom prostate, čime rak prostate postaje prvo sijelo kod muškaraca.
Preporuka je svakom muškarcu, kada navrši pedeset godina, obavezno otići na preventivni pregled.“
Na pitanje o članstvu u Udruzi kazao je: „Nemamo puno članova, to je problem ove bolesti, jer muškarci nisu skloni pokazivati svoju bolest u javnosti, niti otvoreno progovarati o njoj.
Vrlo često jednostavno ne žele znati čak i kad imaju nekakve tegobe, a kada nemaju nikakve simptome o prevenciji niti ne razmišljaju.
Mnogi nazovu i interesiraju se o iskustvima pacijenata, po tome očito donesu nekakvu odluku, ali rijetki se ponovno jave.“
O povezanosti kampanje „Svi za njega“ i Movembera rekao je: „Ova kampanja je u organizaciji Hrvatskog društva bolesnika s rakom prostate, ali njome podržavamo svjetsku kampanju Movember.“
Ženska Movember podrška
Dragi naši muškarci, važno je da znate koliko ste nam bitni i potrebni i koliko želimo da budete s nama zdravi i sretni što dulje. Razumijemo da je ponekad teško progovoriti o stvarima koje vas muče, o strahovima koje nosite u sebi. Možda mislite da je lakše šutjeti, ali hrabrost dolazi upravo iz prepoznavanja trenutka kada treba potražiti pomoć, kad treba stati i osvrnuti se na vlastito zdravlje.
Briga o sebi nije znak slabosti. Kada se odlučite na preventivne preglede, kada odvojite trenutak za svoje tijelo i zdravlje, pokazujete nam da vam je stalo do vlastite budućnosti. Nije riječ o brizi zbog nas, nego o brizi za vas.
Budite otvoreni, pitajte kad vas nešto muči, pogledajte u oči svojim strahovima i suočite se s njima. Taj jedan korak, jedan razgovor može spasiti život.
Niste sami u ovome. Ima nas koje želimo slušati, razumjeti, biti tu uz vas u svakom trenutku.
Izvor: Movember.com, Stampar.hr, HeMed, Pliva zdravlje, HZJZ, ZZJZPGZ, Dabar, Croris.hr